Bleskovky »

18. decembra 2019 – 22:37

26.12.2019 po zraze o 10:00 hod.
v Pieniny sport center Červený Kláštor 37
Prajem Vám príjemné sviatky
a teším na tradičné stretnutie za každého počasia.
Prípadné info na 905 252043 alebo olejarzavinackryhabodkask

Prielom Hornádu 2013 – Ekosplav

Submitted by on 23. apríla 2013 – 7:57
OLYMPUS DIGITAL CAMERAPrielom 2013

Ekosplav Prielomu sa posunul tohto roku z obvyklého posledného týždňa apríla na predposledný aprílový týždeň, takže ho bolo možné spojiť s dňom zeme, ktorý je 22.4. Brankov počin sa ukázal ako výborný,  záujem televíznych štábov predčil naše očakávania a reportáže uverejnila STV/RSTV, Markíza aj TV SME.

Vody bolo tento rok požehnane (skoro 130cm v Hrabušiciach) preto Branko rozdelil zberačov na dve nezávislé jednotky. Prvá vyrazila s pílou a vreciami pod jeho velením od Hrabušíc dole, čistiť Prielom Hornádu po Čingov. Druhú skupinu, kde sme boli aj my dvaja s Naty a velil jej Maťo Koperdák, náš zájazdový autokar s vlekom odviezol až do Hranovnice na horný úsek. Cestou tam sme obdivovali polia a dedinky, aj keď sme ešte netušili, čo za zábavu nás čaká.

Na lúke plnej vody, ktorá vytekala z rieky plnej po okraj sme vyložili nás, loďky, vrecia a po úvodnom brífingu správou parku sme vyrazili do hranovnickej džungle na prvý boj s odpadom.

Rieka bola úzka, plná odpadkov, trčiacich stromčekov a kriakov – klasická slovenská riečka vrbička, v ktorej však tieklo skoro 30 kubíkov vody, tentoraz však v edícii TURBO. Po dvoch zákrutách sme vylovili prvú zvolenskú deblovku, posádka sa začala sušiť a naše vrecia sa utešene zaplňovali PET flaškami. Záťaž v podobe mechov s bordelom pridávala fun-factor, pretože loď zatažená 2 megabagmi plastov prestala byť ovládateľná. Hranovnický vodník si pripísal na konto prvé čiarky a aj ďalej usilovne skóroval.

Alternativny pohlad Janky Šimčákovej z deblovky:

OLYMPUS DIGITAL CAMERAObdobne ako kajakári začínali sme v sobotu v Hranovnici. Nemali sme tú česť a ani čas dostať sa do civilizácie v tento deň. Zvolenské deblovky nás opustili asi po 1 km, uznajúc, že je to nad ich sily, troška si loďky poťahali do mokrom poli, šofér autobusu im potom vybavil traktor, ktorý im potiahol loďky k busu. To bol posledný moment, keď sme videli kajakárov. Ostali sme tri deblovky klubu Kamikse, naše charaktery boli preverené z každej strany. Jeden kríček s prudko tečúcou vodou nám nedal šancu prejsť suchou nohou a postupne sme sa ocitli na jednej kope pod ním, vrecia s odpadom z Matejovej lode odplávali dole vodou. O pár minút dobehol Robo Javorský na aute vytušiac, že sa niečo deje. Vyhlásil, že v žiadnom prípade nejde v ten deň a ani zajtra plaviť, keď sa kúpu „profíci“. Záver akože splavu bol balzamom, keď sme sa konečne bez vriec s odpadom povozili na vlnkách. A Jaro (šofér) nás ešte privítal v buse malým prekvapením od starostu Hranovnice, teda fľašou vodky za snahu o vyčistenie Hornádu. A fakt sme si ju zaslúžili, lebo úsek asi 3 km sme splavovali a čistili 4 hodiny, aj s bojom vo vrbičkách. Nedeľný splav bol už brnkačka.

Na zákrute pri včelínoch sme odovzdali prvé vrecia, s Rasťom a Naty urobili interview pre telku a po polhodinovom čakaní na zvyšok partie bojujúcej v džungli sme pokračovali ďalej. Predpoved SHMU sa nastastie nevyplnila.

Po ďalšiu prestávku v brode sme prepílili zopár stromov, kajakovali sa po poli, meandrili sa po húštavách a ďalej sme usilovne zbierali odpadky kým nedošli vrecia. Čo sa dalo sme vyložili pri brode po krátkej pauze sme sa rozhodli dobojovať to až do Čingova.

Regulovaný úsek po Spišský Štiavnik bol fajn, aj keď občas splav spestril strom alebo nízko položená lávka. Jeden prejazd kriačinou sme preniesli, Rasťo to tam napálil a vodník mu samozrejme nedal žiadnu šancu.  Okrem nízkych mostov a lávok, stromov a kriačkov v light verzii hranovnickej džungle sme už objavili len drôt napnutý cez rieku, na ktorom som zostal visieť ja, kým som ho pádlom nevykopol nad seba. Nabudúce okrem pílky berieme aj cvikačky.

K hrabušickému mostu sme prišli po 15.30, a trošku sme dumali, či splav ukončíme, alebo ideme ďalej bojovať do Prielomu. Predstava 2 hodinového čakania na bus, na ktorý sme nemali kontakt rozhodla rýchlo – hurá do Prielomu.

Po brehoch sme uvideli výsledky činnosti prvej skupiny vedenej Brankom, vyzbieraný odpad a vrecia plné odpadkov tu čakali ako vojaci na brehu. Preniesli sme lávku a za 20 minut sme zapauzovali v Hrdle Hornádu – poslednej možnosti vystúpenia. Tam sme mali prvú prestávku dňa a o 15.50 sme sa pohli ďalej, nakoľko posledný splav Prielomu pred 2ma rokmi nám trval skoro 5 hodín. Tajne sme verili, že to do západu slnka nejako stihneme.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rieka fičala na plné pecky, niekedy taktické prejazdy sa zmenili na balistiku medzi stenami kaňonu. Popri skalách pučali karfióly, plytčiny zmizli a kmene stromov boli pekne prepílené, okrem pár kúskov, ktoré išli skočiť. Je zaujímavé, ako dokáže byť aj známa rieka za iného vodného stavu úplne iná. Za pol hodinku sme zastali na Letanovskom plyne, obzreli sme si opravený náhon mlyna a vyrazili sme ďalej. Esíčko bolo totálne preliate a bezzubé a asi za 20 minút sme v zákrute dobehli bratov čechov, ktorým baraku zo stromov vyberal už po niekoľký krát chudák Vlado Olejár. Aby niečo nepokazili, len sa prizerali. Keď Vlado prácu zdarne ukončil, pokračovali sme ďalej a niečo po piatej zulu time sme vystúpili na Čingove. Ako vždy, výstup bol celý blatový a cesta zarúbaná.  Ako inak.

Prezliekli sme sa a vzápatí dofrčal autobus s hornou skupinou. Maťo s Aďou a Ivan so Zuzkou nám rozprávali, aké zážitky zažili v džungli, bojovali v meandroch, kajakovali po poli a nakoniec náhodou kývaním pádiel zastavili náš okoloidúci autokar. Lesná turistika to bola perfektná, splavovanie stálo za fajku dymu.

Presunuli sme do hotela Park, kde Ivan so Zuzkou už bývali od štvrtka. Hladní ako vlci sme zjedli aj ohriate hranolky s bravčovým na šampionoch a prisolený bujón, ale izba bola pekná, čistá a hlavne teplá. Na večeru sme dali zopár piviek a Branko naladil oddielovú gitarku. Po 22hodine som odpadol, ale zábava fičala až vraj do neskorých hodín.

Ráno som sa zobudil neobvykle vyspatý, čo ešte vylepšili fajné raňajky. O deviate sme sa dobalili a nasadli do nášho autokaru. Ten nás vyviezol znovu k mostu v Hrabušiciach, odkial sme zasa poplavili do Čingova. Úvodný vrbičkový úsek si zasa vybral svoju daň, kúpali mnohé deblovky aj kajakári. Niektorí zvolenčania to dokonca zabalili úplne.

Prepílený Prielom ďalej už bol na pohodu, trénovali sme z vracáku do vracáku až po Letanovský mlyn, kde sme zasa dospeli v expresnom čase, už na obed. Po kratšej polhodinovej prestávočke sme to dorazili až na Čingov, kde sme akciu úspešne ukončili. Za celé dva dni sa vyzbieralo viac ako 120 vriec odpadu.