Bleskovky »

18. decembra 2019 – 22:37

26.12.2019 po zraze o 10:00 hod.
v Pieniny sport center Červený Kláštor 37
Prajem Vám príjemné sviatky
a teším na tradičné stretnutie za každého počasia.
Prípadné info na 905 252043 alebo olejarzavinackryhabodkask

2014
2013
Home » 2019, Bleskovky, Články, Rieky

Zrmanija – kraj Winnetou-a?

Submitted by on 28. novembra 2019 – 17:30
zrmanija3
Naše putovanie po Chorvátsku nás zaviedlo aj na nádhernú krasovú rieku, Zrmaniju.

Samozrejme že bez prípravy to nejde a tak pred odchodom kontaktujem Glza či by mi neposlal info o rieke, ale pozerám aj weby a hľadám podrobnosti. Glzo sa do odchodu nestihol ozvať.

Aďka sa nechala nalákať a po túre v Paklenici a okúpaní sa v mori, frčíme do kopcov.
Podľa mapy sú dve možné cesty, jedna hlavnejšia, jedna menej hlavná. Jedna sprava rieky, druhá zľava. Ako to už býva, vybrali sme tú hlavnejšiu, no vyšlo najavo že horšiu, čo sme samozrejme zistili až pri návrate na druhý deň, po tej druhej. Hlavná cesta č.27 viedla totiž cez véééľký kopec a odbočka k nástupnému miestu bola úúúúzučká cesta tretej triedy strmo serpentínami dole k rieke.

Večer hľadáme miesto na prespatie a našli sme malé šotolinové parkovisko pred posledným raftovým centrom po prúde rieky. Umyli sme sa v rieke a utiekli pred komármi do postieľky.
Ráno čítame informačnú tabuľu pri centre. Celodenný splav Zrmanije začína 10:40. Rozhodnuté. Baraku nechávame v kriakoch, auto odnášame na výstupné miesto a na bikoch naspäť. Autom je to naokolo po krásnej, prázdnej, širokej ceste.
Na mape sme ale našli cyklocestu, ktorá vedie priamo a je veľmi príjemná. Odporúčam.

Na rieke agentúry robia organizované splavy po skupinách, ktorú tvoria dvaja guidi a okolo 20 klientov v dvojmiestnych nafučkách. Skupinky idú v približne rovnakom čase s rozostupmi. Klientami agentúr sú vo väčšine nevodáci, zo začiatku majú veľký problém ísť rovno a tak postupujú veľmi pomaly. Za jednou skupinou sme sa vybrali aj my. Rieka je ľahkej obtiažnosti, kde úseky ZW sú prerušované krasovými vodopádmi.

Pamätal som si slová Glza, že „všetky vodopády sú splavné, akurát jeden, 13 metrový by si asi nechcel skočiť“.

A tak po pár kvapkách osvieženia vodou pri prejazde prvého, asi metrového skoku sme pomaly dorazili k miestu, kde skupinka pred nami pristála naľavo a povystupovala. Nevedeli sme, či tam majú pauzu na kúpanie, alebo sa niečo stalo. Keďže sa dlho nič nedialo, pripádlovali sme bližšie a pristáli sme aj my. A ukázal sa nám v plnej kráse – ten 13 metrový.

Klienti už precupkali dole peši, loďky boli na brehu a bol tam aj ich guide, tak sme sa dali do reči. Podebatili sme ako vodáci o vode a on bol celkom rád, keď mu pomôžem pohádzať lode dole vodopádom. Vysvetlil mi, že sú len dve možnosti kam dopadnú, nie klienti myslím, ale loďky :-)), ale v oboch prípadoch ich on dole pochytá. Bol sám so skupinou a pomoc sa mu hodila. Ponúkol nám, že sa k nim môžme pridať.

Chvíľu sme na neho čakali, no dole zjavne riešil nejaký problém. Po čase nám už bolo dlho, tak sme pádlovali ďalej sami. Urobili sme si prestávku na kúpanie v kryštálovo čistej studenej vode.

Nasledoval „troj vodopád“.

Priblížili sme sa k skupinke pred nami, ktorá stála na brehu a počúvala… a dobrú pol hodinku sme čakali, kým im sprievodcovia vysvetlia ako ďalej. Skončilo to tak, že jeden sa postavil do vody na hranu prvého z trojskoku, a druhý na posledný stupeň. Každý z nich nasmeroval klienta na nafučke kam má ísť a strčil ho dole. Tak všetci úspešne prešli tento úsek. To ich šuchtanie sa nám už zdalo dosť otravné, keď sme dorazili k poslednému, asi 5m vysokému vodopádu.

Na pravom brehu sa tiesnilo mnoho ľudí, ktorí sa pomaly snažili prejsť po chodníčku dole. Keď som to videl, opýtal som sa nášho známeho guida čo sa deje, a ten povedal, že je tam 5m vodopád a prenáša sa vpravo. Na moju otázku či ich vieme nejako predbehnúť som dostal odpoveď „veď vyskúšajte“. A spýtal som sa či je zjazdný a vraj jeden chalan ho išiel, ale on nejde. Zjazdná „lajna“ sa pozrieť nedala kvôli záplave ľudí.

Rozhodli sme sa preniesť. Natlačili sme sa dopredu, preniesli a následne pri pohľade naspäť vidíme že sa dá ísť. Vľavo.

Frčíme dole a ako prví sme dorazili do cieľa. Rýchlo zbaliť loďku, a už využívame miestnu reštiku na dobré chladené pivko a výbornú pizzu.

Kúpanie pod týmto vodopádom bolo výbornou bodkou za krásnym dňom. Prišlo aj na Lacove slová: „Pozor na balkánske zmije. Sú útočné a jedovaté“… keď jedna taká strážila foťák v tráve…