Bleskovky »

8. októbra 2018 – 7:27

Kajakársky inkubátor umožňuje dostať sa na vodu ľuďom, ktorí nie sú členmi lodenice a majú záujem chodiť pravidelne. Je vhodný pre úplných začiatočníkov, ale aj pokročilých. Začiatočníci od nás dostanú kajak, pádlo, vestu a inštruktora, ktorý im všetko potrebné vysvetlí a dohliadne na ich bezpečnosť. Pádlujú hlavne medzi starým mostom a Apollom. Pokročilý si môžu vyskúšať rôzne druhy sea kajakov, …

Read the full story »
2017
2016
2015
2014
2013
Home » 2018, Enviro, Rieky

Nie sme pinpongové loptičky! Problém mostu na Dunaji – alebo ako šetriť za každú cenu?

Submitted by on 26. septembra 2018 – 16:56
vlkanova

Nie sme pingpongové loptičky! Petícia proti vydaniu stavebného povolenia na most D4R7 so životu nebezpečnými piliermi.

 Vysvetlenie problému

 

Zhotovenie diaľničného obchvatu Bratislavy, vrátane mosta D4R7 cez Dunaj vysúťažilo španielsko-rakúske konzorcium Cintra a Porr. Tieto spoločnosti na zhotovenie mosta založili sro na Slovensku, D4R7 Construction sro.   Firma D4R7 Construction sro vzápätí zmenila projektovú dokumentáciu mosta na základe ktorej projekt vysúťažila a na ktorú bolo vydané platné stavebné povolenie.

 

V zmenenej stavebnej dokumentácii mosta bola pôvodná závesná oceľová konštrukcia mosta nahradená železobetónovou konštrukciou a pôvodné dva štíhle klasické plné mostné piliere umiestnené v blízkosti brehov Dunaja boli nahradené dvoma piliermi moštróznych rozmerov: každý z nich v úrovni hladiny široký ako výška päťposchodového domu a dlhý ako polovica futbalového ihriska. Okrem toho piliere boli posunuté smerom do stredu rieky čím sa výrazne zmenší manévrovací priestor pre plavidlá v blízkosti mosta. Ich poloha a veľkosť samotné však nie sú tým hlavným problémom. Tým je konštrukcia pilierov pod hladinou. Nejde totiž o klasické plné piliere, ale každý z tých gigantických pilierov je uložený na 26 menších pilieroch pomedzi ktoré by mal pretekať tok rieky.

 

Takáto prietočná konštrukcia pilierov je vhodná na stojaté vody, jazerá a moria, avšak absolútne nevhodná a životu nebezpečná na rýchlo tečúcich tokoch akým Dunaj v Bratislave je. Podobná konštrukcia nebola použitá na žiadnom z mostov na Dunaji v Nemecku, v Rakúsku, alebo na Slovensku, resp na žiadnej inej rieke s tzv. bystrinným prúdením (rýchly tok). Prietočná konštrukcia pod vodou vytvára smrteľnú pascu (sifóny) pre osoby, ktoré sa nedobrovoľne ocitnú v ich blízkosti. 

 

V tomto úsekom na okraji Bratislavy sa ročne plaví niekoľko tisíc vodákov na kajakoch, kánoe, pamiciach, skifoch, vesliciach ako aj stovky stále populárnejších paddleboardov. Riziko prevrátenia týchto malých plavidiel napríklad v dôsledku vĺn z prechádzajúcich lodí a motorových člnov, alebo vetra, je pomerne vysoké. V dôsledku toho sa vo vodách Dunaja, v úseku v ktorom má byť vybudovaný nový most, ocitnú nedobrovoľne desiatky ľudí ročne vo vode v blízkosti smrteľných pascí.

 

Na tieto riziká vodáci opakovane poukazovali v stavebnom konaní k zmenám stavby, avšak ich námietky špeciálny stavebný úrad na Ministerstve dopravy a výstavby SR zamietol s odvolaním na modelovanie expertnej španielskej organizácie (IH Cantabria) blízkej zhotoviteľovi, ktorá na preukázanie „bezpečnosti“ pre ľudí vo vode použila pinpongové loptičky, v mierke experimentu zodpovedajúce guliam s priemerom takmer 2,5 metra (!). Sila potrebná na vtiahnutie takýchto modelových objektov pod piliere mosta je ekvivalentná zaťaženiu takejto gule osobným autom, kým na vtiahnutie plavca pod pilier postačuje sila ekvivalentná zaťaženiu 0,5 kg (osoby bez záchrannej vesty) resp. 5-7 kilogramov pre osoby so záchrannou vestou. Napriek písomnému upozorneniu na takéto absurdné pochybenie „expertov“ špeciálny stavebný úrad všetky sťažnosti týkajúce sa bezpečnosti pilierov zamietol a vydal stavebné povolenie na zmenenú stavbu. Citát z dôvodovej správy špeciálneho stavebného úradu na Ministerstve dopravy a výstavby SR:

 

Na zadaní pracovali odborne spôsobilí a uznávaní inžinieri so zameraním na hydrauliku z Inštitútu na hydrauliku IH Cantabria v Santaderi. Všetky doteraz realizované technické štúdie dostatočne vyhoveli potrebám projektu a nie sú potrebné ďalšie výskumy…“

 D4-MOST DUNAJ – ZMENAK problému bezpečnosti konštrukcie pilierov na moste D4R7 sa vyjadril aj Braňo Turek, medzinárodne pôsobiaci špecialista pôsobiaci v USA, školiteľ technickej záchrany na tečúcej vode pre záchranárov, hasičov a Horskú službu. Pre médiá viedol:

 

„Navrhované riešenie je kombinácia najhorších možných prekážok a nástrah s akými som sa stretol v prostredí tečúcej vody. Vyprostenie akýchkoľvek telies bude obrovský problém a záchrana života možná nebude.“

 

Bratislavskí vodáci sa odvolali proti vydaniu stavebného povolenia a zároveň k téme spustili petíciu, ktorou vyzývajú ministra dopravy a výstavby SR na okamžité zastavenie prebiehajúcich stavebných prác kým sa od zhotoviteľa-nezávislou expertnou skupinou nepreukáže bezpečnosť riešenia mostných pilierov a neprijmú sa opatrenia na elimináciu rizík pre ľudí: my predsa nie sme pingpongové loptičky!

 

Link k petícii:

https://www.peticie.com/nie_sme_pingpongove_loptiky_peticia_proti_vydaniu_stavebneho_povolenia_zmeny_stavby_pred_dokonenim_na_most_nad_riekou_dunaj_ktory_je_suasou_dianice_d4_pre_ivotu_nebezpene_piliere

 

Rieky majú byt pre nás miestom oddychu a nie smrteľnou pascou!

 

 

Publikované články a reportáže k tejto kauze:
https://ekonomika.sme.sk/c/20889391/dialnica-d4-je-cierna-stavba-tvrdia-aktivisti-a-vodaci.html
https://dennikn.sk/1182328/boli-sme-si-pozriet-piliere-buduceho-mosta-cez-dunaj-vodaci-sa-ich-obavaju-spanieli-obhajuju/
https://www.archinfo.sk/diskusia/abvk-poukazuje-na-nedostatky-pri-vystavbe-dialnicneho-mosta-d4.html
https://www.aktuality.sk/clanok/608496/vodaci-varuju-pred-nebezpecnou-konstrukciou-dialnicneho-mosta-d4/
https://www.etrend.sk/ekonomika/most-cez-dunaj-na-obchvate-bratislavy-bude-nebezpecny-tvrdia-vodaci.html
https://dialnice.info/viewtopic.php?f=35&t=23609).

Večerné správy RTVS 11.9.2018, od minúty 31:59:

https://www.rtvs.sk/televizia/archiv/12957/166677 – 1919

 

Autor: ABVK