Detská kajakárska prípravka
Naša kamarátka Zuzka Filustková od Novembra 2014 rozbieha vodácku kajakársku prípravku pre deti. Aby sme sa dozvedeli viac, Zuzku sme trošku vyspovedali, aby sme sa dozvedeli o téme viac.
Kajakar.sk: Zuzka, povedz nám na úvod zopár slov o sebe
Zuzka: S vodou som začala pomerne skoro, ako dieťa v Slavii UK Bratislava na zátoke ako kopec ďalších vodnoslalomárskych adeptov. Začínali sme v Karloveskej zatoke v Bratislave, na Malom Dunaji, neskôr na prirodnych riekach napr. v Žiline, Dolnom Kubíne, Košiciach, na Belej.
Kajakár.sk: Výuku dospelých vodákov máme na slovenské pomery slušne zvládnutú, existujú letné školy raftingu aj kajakovania, rôzne súkromné kurzy rôznych úrovní. S detmi je to trošku problem, okrem vodných slalomárov v Bratislave, Košíc a Mikuláši s čisto športovo-reprezentatívnymi cieľmi je trh nepokrytý a oddiely mladých a malých vychovávajú len “svojpomocne” v réžii rodičov. Ako si dospela k nápadu vodáckej prípravky?
Zuzka: S iniciálnym návrhom prišli ľudia ktorých som učila kajakovať – či by som nemohla učiť aj ich deti. Postupne sa malá skupinka rozrastala a to ma doviedlo k nápadu, urobiť kurz aj pre iné deti – hlavne pre tie, ktorých rodičia s vodou skúsenosti nemajú a vychovávať svoje deti teda nemôžu. Aj na letnej škole Kamikse mi vždy boli pridelené deti. Úsmev.
Kajakár.sk: Existujú nejaké pravidlá, kedy môže dieťa začať s vodáckou prípravou?
Zuzka: Je to individuálne ale v podstate začať môžu kedykoľvek. Dieťa by malo milovať vodu, nemať problem byť vo vode dole hlavou, ale to všetko sa dá aj naučiť postupnými malými krokmi podľa ich individuálnych schopností. Naučia sa prevrátiť, chvíľku vydržať dole hlavou a pohodlne vystúpiť z lode. Plávať nemusia vedieť, plávať ho počas výuky môžeme doučiť.
Kajakár.sk: Iné športy (tenis, lyžovanie, gymnastika) majú prípravu detí pomerne formalizovanú, ako je na tom kajakovanie?
Zuzka: Pamatám si postupy používané v slalomárskych prípravkách z dôb mojej pretekárskej mladosti, ale niektoré mi nevyhovovali, takže som sa ich snažila zjednodušiť a spríjemniť. Preto s detmi začíname na bazéne, aj keď my sme začínali rovno na otvorenej vode. Niekedy začínali 8-9 ročné deti, dnes sa hranica posúva až na minimálne 5 rokov za predpokladu, že to dieťa samo chce a voda ho baví.
Kajakár.sk: V čom sa líši tvoj prístup od „klasickej“ vodáckej výuky?
Zuzka: Heslom je jednoduchosť – Jednotlivé úkony na vode som rozdelila do menších jednoduchých cvikov. Deti sa najprv učia správnu techniku na suchu, aby som na ne mala dosah a mohla prípadné chyby ihneď opraviť. Naučia sa správnu techniku padlovania, aby si šetrili klby zápastia. Samouka na vode podľa vylamovania zápastí ihneď spoznáte, nepretáčajú správne pádlo v ľavej ruke. U nás začíname na bazéne, venujem sa začiatočníkovi individuálne dovtedy, kým nezvládne správnu pádlovaciu techniku.
Kajakár.sk: Načali sme techniku, ale čo psychika? Hlavne, ak sa niekto bojí – starch je väčšinou len obava z neznámeho
Zuzka: Začíname s ponáraním, aby som sa uistila, že deti sú vo vode v pohode. Niekedy stačí zopár fínt, napríklad plavecké okuliare. S vystupovaním z lode sa začína na suchu aby to dieťa pochopilo. Neskôr sa jednoduché fázy spájajú tak, že dieťa vie v pohode vykonať aj zložitý úkon – napríklad vyliesť z lode aj pod vodou.
Pri výuke vychádzam aj zo skúseností získaných v kurzoch Montesorri, http://en.wikipedia.org/wiki/Montessori_education preto som sa naučila ako deti rozmýšlajú, ako potrebujú podať informáciu čo najjednoduchšie v malých krokoch. Neskôr nie je problém urobiť aj veľkú vec, ak jednotlivé menšie kroky zvláda.
Napríklad – komplexný úkon otvorenia špricky pod vodou. Ako prvé sa naučí vystúpiť z lode na suchu tak akoby bolo vo vode. Neskôr sa naučí potápať, prípadne ho z potápania vyskúšame. Nasleduje tréning samoprevrátenia za mojej asistencie, bez spricky. Neskôr sa učí strhnutie špricky na suchu, neskôr vo vode. Dieťa sa prevracia samo, prípadne ho prevraciame na požiadanie, o všetko rozhoduje ono samo podľa jeho aktuálnej psychickej pohody.
Kajakár.sk: Ako je to s materiálnou výbavou?
Zuzka: Používame veci vyrobené pre deti – ľahké detské kajaky, odľahčené detské pádla s menším priemerom a veľkosťou listu, špeciálne detské prilby. Aktuálne ideme nakupovať špeciálne nové detské vesty, pretože malé dospelácke vesty nevyhovujú, a polystyrenové detské už vôbec nie. Dôležité je to hlavne u malých detí, ktoré nemôžu používať klasický vodácky materiál, ale špeciálnu výbavu prispôsobené k ich výške. Úplne nevhodné sú napríklad detské vodácke vesty s bielym polystyrénom.
Kajakár.sk: Aké je lektorské zabezpečenie?
Zuzka: Začiatočníkov učíme vždy systémom 1:1, takže na jedno dieťa pripadá vždy jeden inštruktor. Neskôr, po zvládnutí všetkých základných vecí a plávania sa im skupinovo venuje jeden inštruktor. Rodičia zvyknú deti doviesť na tréning, ale je možné si dieťa aj vyzdvihnúť a neskôr ho doviesť domov. Rodičia môžu byť samozrejme počas tréningu prítomní, a je to pre nich silný zážitok. Dľžka výuky je individuálna – niektoré deti jazdia výborne po 3 tréningoch, niektoré potrebujú viac času
Kajakar.sk: Aké sú ďalšie plány na leto?
V lete plánujeme s pokračovaním na zátoke Dunaja v Karlovej vsi. Učiť budeme základné zábery, nájazdy do prúdu, výjazdy do tíšiny, traverzy, náklony a ostatné zábery na pomaly tečúcej prírodnej vode. V prípade záujmu budeme pokračovať aj s výukou pripravky na prírodných stojatých vodách – jazerách. V lete budeme organizovať letné denné detské tábory – tréning, kúpanie, opekanie – pohoda pre deti na celý deň keď nemajú školu.
Kajakar.sk: Ďakujeme za rozhovor a prajeme veľa úspechov J.
Pre záujemcov – propagačný leták s kontaktom: letak_kaykalife_deti_zima2013_RGB